rio4

ΤΟ ΡΙΟΝ

Το Ρίο είναι παραθαλάσσιος οικισμός του Δήμου Πατρέων και έδρα της ομώνυμης τοπικής κοινότητας του. Βρίσκεται στο Ακρωτήριο Ρίου, οκτώ χιλιόμετρα βορειανατολικά του κέντρου της Πάτρας.

Στο Ρίο αναφέρεται κατοίκηση από την αρχαιότητα, εκεί που βρίσκεται σήμερα το κάστρο ήταν ο ναός του Ποσειδώνα και διοργανώνονταν οι αγώνες Ρίεια. Το 1499 οι Οθωμανοί έκτισαν στη θέση του αρχαίου ναού το Κάστρο για να ελέγχουν το θαλάσσιο πέρασμα.

Στο Ρίο υπάρχουν το Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών, η Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου, το Πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου, το Κάστρο του Ρίου και το Καζίνο Ρίου.

Από το Ρίο περνάει ανισόπεδα η Εθνική Οδός 8α (νέα Εθνική Οδός Αθήνας-Κορίνθου-Πάτρας). Επίσης αποτελεί το τερματικό σημείο της Εθνικής Οδού 8 (παλαιά Εθνική Οδός Αθήνας-Κορίνθου-Πάτρας). Σιδηροδρομική γραμμή διασχίζει την περιοχή, η οποία εξυπηρετείται από τον σιδηροδρομικό σταθμό Ρίου. Η κωμόπολη εξυπηρετείται από λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας με τις γραμμές 6 και 9.

Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι καλωδιωτή γέφυρα που ολοκληρώθηκε το 2004 μεταξύ του Ρίου και του Αντιρρίου, που συνδέει την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα και προς τα πάνω με το υπόλοιπο της Ευρώπης.

Κατασκευάστηκε από την Γαλλική εταιρία Vinci. Το μήκος της γέφυρας που στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες, ανέρχεται στα 2.280 μέτρα, ενώ μαζί με τις προσβάσεις φτάνει γύρω στα 2.880 μέτρα. Η γέφυρα αναπτύχθηκε και ολοκληρώθηκε, παρά τις δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες, ενώ το μέγιστο βάθος θεμελίωσης φθάνει τα 65 μέτρα υπό την επιφάνεια της θάλασσας.

Πρόκειται για μία καλωδιωτή γέφυρα, οι αντοχές της οποίας είναι εντυπωσιακές. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με προδιαγραφές να αντέξει σε σεισμό μεγαλύτερο από αυτόν που σημειώθηκε στις 17 Αυγούστου 1999 στο Ισμίτ της Τουρκίας, ο οποίος ήταν μεγέθους 7,4 της Κλίμακας Ρίχτερ. Έχει υπολογιστεί, επίσης, πως αντέχει σε ενδεχόμενη σύγκρουση τάνκερ εκτοπίσματος 180.000 τόνων, καθώς και σε ταχύτητα ανέμου 265 χλμ/ώρα, ταχύτητα που αντιστοιχεί σε τυφώνα Κατηγορίας 5, το ανώτατο δυνατό επίπεδο στην Κλίμακα Σαφίρ-Σίμπσον.

Τέλος, η γέφυρα είναι σχεδιασμένη να απορροφά πιθανές μετατοπίσεις μεταξύ δύο βάθρων, σε οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η γέφυρα περιλαμβάνει και πεζόδρομο/ποδηλατόδρομο η χρήση των οποίων απαλλάσσεται πληρωμής διοδίων. Στις 25 Μαΐου 2007 σε ειδική τελετή προ του κτιρίου της Διοίκησης της Ζεύξης ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας “βάπτισε” την εν λόγω γέφυρα σε “Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης”, προβαίνοντας στη συνέχεια στα αποκαλυπτήρια εικαστικού έργου με τη μορφή του Χ. Τρικούπη.

Γύρω από το Ρίο

Το Ρίο αν και θεωρείται μικρή παραθαλάσσια κωμόπολη, διαθέτει έναν ευρύ αριθμό  επιχειρήσεων: εστίασης, κέντρα διασκέδασης , super market, ρουχισμού, αθλητικών δραστηριοτήτων,  υπηρεσιών  ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, σινεμά, αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, φαρμακεία.

Η ΠΑΤΡΑ

Η Πάτρα, το μεγαλύτερο λιμάνι της Πελοποννήσου, είναι μια πόλη που κρύβει μέσα της την επανάσταση, κάτι που διαφαίνεται τόσο στα μεγάλα, ιστορικά γεγονότα, όσο και στις μικρές, καθημερινές στιγμές. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κουβαλάει στην πλάτη της χαρακτηριστικά στοιχεία τεσσάρων χιλιετιών, τυλίγοντάς τα μ’ ένα πέπλο αρμονίας.

Σεργιανίζοντας στην πόλη των 168.034 κατοίκων, το ενδιαφέρον μας θα μείνει αμείωτο, όπου κι αν σταθούμε. Ξεκινώντας από τα σκαλιά της Αγ. Νικολάου που οδηγούν στο ψηλότερο σημείο του κέντρου, θα συναντήσουμε πολλά φοιτητικά στέκια, που ειδικά τους θερινούς μήνες σφύζουν από ζωή. Ανηφορίζοντας προς το Μεσαιωνικό Κάστρο, θα έχουμε την ευκαιρία να αγναντέψουμε όλη αυτή τη θέα του Ιονίου Πελάγους, που ξεδιπλώνεται μπροστά μας. Επιπλέον, η Πάτρα μάς εξιστορεί τη Ρωμαϊκή κυριαρχία μέσω των πολλών Ρωμαϊκών μνημείων, που στιγματίζουν όλη την πόλη, όπως το Ρωμαϊκό Ωδείο κ.α.  Έπειτα, θα κατηφορίσουμε προς το κέντρο, περνώντας από τις διάφορες πλατείες με τα τσιπουράδικα (π.χ της Τριών Ναυάρχων), καθώς μια στάση για μεζεδάκια επιβάλλεται. Ένας ακόμη σταθμός από τους πολλούς που οφείλουμε να κάνουμε είναι στην εκκλησία του Αγ. Ανδρέα για να θαυμάσουμε την αρχιτεκτονική υπεροχή του Ναού. Αφήνοντας τον Αγ. Ανδρέα, θα κατευθυνθούμε προς το ιστορικό κέντρο, όπου τα νεοκλασικά κτίρια και οι γρήγοροι ρυθμοί της πόλης συνθέτουν τη μοναδικότητα της Πάτρας. Το σήμα κατατεθέν του κέντρου είναι η πλ. Βασιλέως Γεωργίου Α’, με το Θέατρο Απόλλων, σχέδιο του Ερνέστο Τσίλλερ,  και το Μέγαρο Λόγου και Τέχνης. Πρέπει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη πλατεία, με τα νεοκλασικά στολίδια,  κορυφώνεται η μεγάλη παρέλαση του Πατρινού Καρναβαλιού, της σημαντικότερης εκδήλωσης της περιοχής.

Συνεχίζοντας θα καταλήξουμε στον πέτρινο Φάρο, στην άκρη της Ιχθυόσκαλας και πιο συγκεκριμένα στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο περιπάτου, απ’ όπου θα θαυμάσουμε ένα από τα ωραιότερα ηλιοβασιλέματα του Μεσογειακού Νότου.

Το  βράδυ μας, όμως, δεν τελειώνει εκεί. Αφού γεμίσουμε με πολύχρωμες σκέψεις από τη δύση του ηλίου, ετοιμαζόμαστε για τη βραδινή μας έξοδο. Η Πάτρα ξέρει πώς να διασκεδάζει και καλό θα ήταν να περιπλανηθούμε λίγο στα στενά για να βρούμε αυτό που ζητάμε.

Αν έπιασαν οι ζέστες και χρειαζόμαστε μια γερή δόση δροσιάς, οι παραλίες είναι πολλές και όλοι οι καλοί χωράνε..

Για τους πιο απαιτητικούς φίλους μας, η πόλη μπορεί να εκπληρώσει κάθε επιθυμία μας, όπως ανεμοπορία (αλεξίπτωτο πλαγιάς), κατάδυση και ορειβασία..

Για να φτάσουμε στην «Πύλη της Ελλάδας προς τη Δύση», όπως αποκαλείται , οι τρόποι είναι πολλοί, καθώς η Πάτρα είναι εύκολα προσβάσιμη.